Výhoda podílového vlastnictví je, že vlastníte pouze část letadla a hradíte pouze část nákladů spojených s provozem letadla, ale výhody máte téměř jako jediný majitel. Létáte za nákladové ceny a máte k dispozici svoje letadlo.
V nabídce pro podílové vlastnictví máme letadla, která již mají svého majitel a jsou v provozu v ČR a kde majitel nabízí část svého podílu k prodeji.
A pak letadla, pro které se aktuálně hledají noví majitelé, aby se mohla zakoupit ve chvíli, kdy se najde celkový počet majitelů. Tyto letadla jsou pak objednána jako nová nebo zakoupena jako použitá.
Můžete si tedy vybrat podle svých možností nákup podílu buď na zcela novém letadle nebo použitém.
V přehledu letadel je uvedeno u každého letadla, jak velký podíl je na letadle ještě k dispozici a stanovena minimální část podílu, která lze zakoupit. Pokud je tedy u letadla stanoven minimální podíl například 1/5 a je k dispozici ještě 3 volné podíly po 1/5 můžete se rozhodnout zakoupit jeden nebo všechny 3.
Po podepsání smlouvy o koupi letadla a úhradě ceny podílu se stanete majitelem letadla zapsaným v rejstříku letadel na Úřadě pro civilní letectví nebo LAA.
Jste fyzickým majitelem podílu tohoto konkrétního letadla, a to buď jako privátní osoba nebo jako firma. Tento podíl si zavedete do majetku firmy jako aktiva. U plátců DPH lze nárokovat vrácení DPH u fyzických osob toto nelze.
Na letadle je k dispozici pro podílníky samozřejmě 365 dnů za rok a kapacita řádově 500 letových hodin ročně. Z toho je potřeba rezervovat řádově 30 – 60 dnů na pravidelné údržby v závislosti na tom, jak často bude letadlo létat a jaký je jeho technický stav.
Počet provozních dnů je tedy řádově 300 dnů ročně. Kdy je letadlo opravdu k dispozici pro rezervaci. Každý majitel má podle svého podílu garantovaný počet dnů a počet letových hodin, které může využít. Tedy například v případě podílu 1/3 řádově 100 dnů a 166 letových hodin.
Podíl | Počet dnů | Počet letových hodin |
1/5 | 60 dnů | 100 hodin |
1/4 | 75 dnů | 125 hodin |
1/3 | 100 dnů | 166 hodin |
1/2 | 150 dnů | 250 hodin |
Ano. Podílník může prodat svoje hodiny komukoliv.
Podmínka je, že pilot (ten kdo bude hodiny čerpat a s letadlem létat) bude mít řádné přeškolení na dané letadlo.
Máte přístup do online kalendáře letadla a plánujete si svoje lety podle svých potřeb a do maximálního počtu dnů a hodin, podle výše podílu. Platí základní pravidlo, kdo dříve rezervaci provede, ten má letadlo zarezervované. Rezervace v delším časovém předstihu pak nejsou problém.
Toto bude na základě našich zkušeností fungovat v 98% případech.
Další možnosti pravidel rezervací jsou detailněji popsány ve smlouvě o podílovém vlastnictví mezi majiteli.
Tyto náklady jsou nezávislé na počtu nalétaných hodin a jsou hrazeny podílníky podle jejich podílu.
Částečně se platí ročně (například pojištění, aktualizace, roční prohlídka) a částečně měsíčně (hangárování, provoz letadla, CAMO).
Tyto náklady jsou zejména:
Tyto náklady se hradí, tak jak postupně vznikají v průběhu roku.
Vznikají s každou nalétanou hodinou a hradí je měsíčně ten, kdo s letadlem letěl. Tyto úhrady se zasílají na společný účet letadla.
Náklady na jednotlivá letadla jsou uvedeny v nabídce letadel.
Jste majitel letadla a podílíte se na rozhodování o letadle a o jeho využití.
Podílníci se rozhodují váhou svých podílů o:
Podílníci rozhodují všichni jednomyslně:
Podílníci automaticky akceptují požadavek na:
Všechna tato pravidla provozu jsou definována ve smlouvě mezi podílníky letadla. Jsou zde definována práva a povinnosti všech stran. V případě potřeby učinit změny těchto dohod nebo rozhodnutí ohledně provozu letadla a způsobu využívání, rozhodují o tomto podílníci hlasováním s váhou hlasu podle svého podílu.
Svůj podíl můžete kdykoliv v průběhu prodat jinému zájemci. Podmínka je nabídnout tento podíl za stejnou cenu nejprve ostatním podílníkům. Budoucí nový majitel musí před koupi letadla přistoupit na podmínky smlouvy o podílovém vlastnictví s ostatními majiteli.
Když si představujete vlastnit letadlo s jinými majiteli, tak vás asi automaticky napadne, zda to bude bez problémů fungovat. Zda nebude docházet k rozporům mezi podílníky o způsobu využití letadla nebo úhradě nákladů spojených s provozem.
Tyto obavy se ale v praxi nenaplňují, a to z mnoha důvodů.
Prvním je, že letectví přitahuje zejména pohodové lidi, kteří žijí v realitě, mají většinou už určité zkušenosti s provozem letadla a reálná očekávání. Podílové vlastnictví vnímají jako rozumný a efektivní způsob, jak vlastnit letadlo.
Dále také proto, že na začátku jsou definovány pravidla podílového vlastnictví letadla, což většinou dva kamarádi, co si koupí letadlo napůl, takto v počátku neudělají a problém nastává, až když se ukáže, že oba měli od začátku zcela jiné představy ohledně partnerství.
Už tedy samotné přistoupení k podmínkám podílového vlastnictví je zárukou toho, že podílníci ví, co od programu mohou očekávat a že s ním takto dlouhodobě souhlasí.
Na základě mnoha zkušeností s provozem letadel jsme nastavili férové pravidla pro všechny podílníky.
Smlouva obsahuje rozumná pravidla, aby nevznikaly komplikace mezi podílníky.
Je na dohodě podílníku při vstupu do programu, zda se na začátku domluví pro nějakou variantu ukončení podílového vlastnictví například po 3 letech nebo zda bude smlouva uzavřena na neurčito.
Doporučený způsob ukončení smlouvy je:
Po 3 letech se podílníci rozhodnou, zda chtějí v programu pokračovat. Varianta je prodej celého letadla a příjmy z prodeje se rozdělí podle podílů a stejným způsobem se vypořádá i rezervní fond.
Další varianta je, že někteří podílníci budou chtít dále pokračovat a jiní ne, a dojde k vykoupení podílů těch, kteří v programu nebudou chtít dále pokračovat.
Jako jediný majitel nikdy nevyužijete ani 30% kapacity svého letadla, ale hradíte 100% všech nákladů. Rozumné je tedy, najít pohodové kolegy, piloty, se kterými se o náklady podělíte